Το Κυνήγι των Μαγισσών του Σάλεμ

«Οι δίκες των μαγισσών του Σάλεμ είναι ένα περιβόητο περιστατικό των Ηνωμένων Πολιτειών το οποίο οδήγησε στην καταδίκη και την εκτέλεση των κατοίκων του χωριού Σάλεμ της Μασαχουσέτης κατά τη χρονική περίοδο 1692 με την κατηγορία της μαγείας…»

Οι δίκες των μαγισσών του Σάλεμ είναι ένα περιβόητο περιστατικό των Ηνωμένων Πολιτειών το οποίο οδήγησε στην καταδίκη και την εκτέλεση των κατοίκων του χωριού Σάλεμ της Μασαχουσέτης κατά την χρονική περίοδο 1692 με την κατηγορία της μαγείας. Τα παρακάτω ιστορικά γεγονότα αποτελούν ένα γλαφυρό παράδειγμα των τραγικών αποτελεσμάτων που μπορεί να προκαλέσει ο θρησκευτικός φανατισμός.

Κατά τον 17ο αιώνα στο μικρό χωριό της Μασαχουσέτης, όπως και σε πολλές πουριτανικές χώρες του Νέου Κόσμου υπήρχε διάσπαρτη η πεποίθηση και ο φόβος ότι βρίσκονταν σε συνεχόμενη μάχη με τον Σατανά. Το 1692, 200 περίπου χρόνια μετά το κυνήγι μαγισσών στην Ευρώπη και την έκδοση του Malleus Maleficarum στο Σάλεμ σημειώθηκε η μεγαλύτερη μαζική περίπτωση δαιμονικών καταλήψεων.

Όταν ο πάστορας Samuel Parris γύρισε από τις Δυτικές Ινδίες που είχε πάει ως διαπραγματευτής έφερε μαζί του μια γυναίκα την Tituba που γνώριζε μια μαγική λατρεία που ονομαζόταν Obeah. Οι κοπέλες του Σάλεμ άρχισαν να επισκέπτονται την Tituba για να την συμβουλευθούν για τα γεγονότα που θα ακολουθούσαν στο μέλλον ή για οτιδήποτε τις απασχολούσε, παρόλο που όπως γνώριζαν αυτό απαγορευόταν ρητά από τους νόμους. Τίποτα όμως δεν παραμένει κρυφό όπως αποδείχθηκε στην συνέχεια, αφού οι πράξεις των κοριτσιών αποκαλύφθηκαν. Τα κορίτσια γνωρίζοντας τις αυστηρές ποινές που επέβαλε ο νόμος στους παραβάτες καταλήφθηκαν από τρόμο και πανικό. Το περίεργο της υπόθεσης ήταν πως όταν αποκαλύφθηκαν τα γεγονότα η κόρη του πάστορα Elisabeth Parris και η ανιψιά του Abigail Williams έδειχναν να έχουν καταληφθεί από ένα είδος έκστασης…

Η κατάσταση των κοριτσιών παρέμενε ως είχε, με κανένα δείγμα βελτίωσης. Ο πάστορας κάλεσε σε βοήθεια άλλους πάστορες, οι οποίοι έσπευσαν να βοηθήσουν μόλις πληροφορήθηκαν την κατάσταση. Προσπάθησαν να θεραπεύσουν τα κορίτσια με προσευχές, κάθε φορά όμως που ξεστόμιζαν το όνομα του Κυρίου τα κορίτσια καταλαμβάνονταν από σπασμούς και μανία. Έτσι, αναγκάστηκαν να σταματήσουν τις προσευχές. Τότε ο πάστορας άρχισε να παρακολουθεί την Tituba καθώς την υποψιαζόταν ως υπεύθυνη της κατάστασης. Κάποια στιγμή την είδε να βγάζει κάτι από τις στάχτες στο τζάκι και να το δίνει στο σκύλο τους. Τότε ο πάστορας βίαια απαίτησε από την Tituba να του πει τι ήταν αυτό και εκείνη του απάντησε ότι ήταν «το γλυκό των μαγισσών» και ότι το έφτιαξε για να θεραπεύσει τα κορίτσια. Εκείνος δεν την πίστεψε και την χτύπησε μέχρι που την ανάγκασε να ομολογήσει ότι η κατάσταση των κοριτσιών ήταν δική της ευθύνη. Η επόμενη κίνηση του πάστορα ήταν να ζητήσει από την κόρη του να του αποκαλύψει το τι ακριβώς συμβαίνει κι εκείνη τα ομολόγησε όλα. Η ανιψιά του ακολουθώντας το παράδειγμά της είπε ότι κάποια άτομα στην πόλη έχουν κάνει συμφωνία με τον Διάβολο.

Από εκείνη την στιγμή κι έπειτα επικράτησε πανικός και εξαπλώθηκε μια τρομερή μανία καταδίωξης στην πόλη του Σάλεμ. Σιγά σιγά τα κορίτσια άρχισαν να ονοματίζουν υπόπτους σύμφωνα με τα λεγόμενά τους. Η πρώτη που κατέδωσε η Abigail ήταν η Sarah Good μια φτωχή γριά η οποία κοιμόταν στα χωράφια και δεν πήγαινε ποτέ εκκλησία και αμέσως μετά ακολούθησε μια άλλη γυναίκα του χωριού η Sarah Osborne. Στις 29 Φεβρουαρίου του 1692 βγήκαν εντάλματα σύλληψης για τις Tituba, Sarah Good και Sarah Osborne. Την επόμενη κιόλας μέρα έφτασαν στην πόλη δύο δικαστές για να αποδώσουν δικαιοσύνη. Η Good όταν απολογούταν αρνήθηκε τις κατηγορίες και υποστήριξε ότι δεν είχε καμία σχέση με μαγεία. Την στιγμή που απολογούταν όμως μία από τις κοπέλες άρχισε να παριστάνει ότι καταλαμβάνεται από σπασμούς και οι υπόλοιπες την μιμήθηκαν προσθέτοντας ουρλιάζοντας ότι το πνεύμα της Sarah Good τις δαγκώνει και τις τσιμπάει. Μια γυναίκα που καθόταν εκεί η Martha Cory βλέποντας το τραγελαφικό της υπόθεσης έβαλε τα γέλια. Όταν η επόμενη κατηγορούμενη η Sarah Osborne κλήθηκε να απολογηθεί και δήλωσε κι εκείνη ότι αρνείται τις κατηγορίες τα κορίτσια επανέλαβαν το θέατρό τους. Τελικά οι κατηγορούμενες οδηγήθηκαν σε κελιά όπου μετά από δύο μήνες η Osborne πέθανε.

Η επόμενη που μπήκε στο δικαστήριο ήταν η Tituba τότε όλες οι κοπέλες άρχισαν να ουρλιάζουν με όλες τους τις δυνάμεις. Μια ερώτηση έγινε στην Tituba : «Έχεις ποτέ σου συναντήσει τον Διάβολο;». Εκείνη σκεπτόμενη πως αν απαντούσε θετικά τότε θα τελείωναν εδώ τα βάσανά της και των υπολοίπων απάντησε : «Ο Διάβολος με επισκέφθηκε και μου ζήτησε να τον υπηρετήσω». Η Tituba για τρεις ολόκληρες μέρες αφηγούνταν στο δικαστήριο τα Sabbats τα οποία τελούσε και συμπλήρωσε (κάτι που αποδείχθηκε τραγικό και μοιραίο) ότι στην συντροφιά του Διαβόλου υπήρχαν κι άλλα άτομα εκτός από εκείνη. Κάνεις δεν μπορεί να γνωρίζει τι σκεφτόταν η Tituba λέγοντας κάτι τέτοιο, τι την οδήγησε σε μία τέτοια πράξη που αποδείχθηκε μοιραία και καθοριστική για τα γεγονότα που επακολούθησαν. Ίσως ο θυμός; Το μίσος για εκείνη την τόσο κλειστόμυαλη κοινωνία; Η γνώση όσων θα της συνέβαιναν εξαιτίας της ψύχωσης και της υστερίας που επικρατούσε; Όλα αυτά είναι μόνο θεωρίες και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με βεβαιότητα. Μετά πάντως από τα λόγια αυτά της Tituba επικράτησε πανικός ξεκινώντας ένα ανελέητο κυνηγητό προκειμένου να αποκαλυφθούν και οι υπόλοιπες μάγισσες.

Από εκείνη την στιγμή όποιος καταγγέλλεται από τα κορίτσια συλλαμβάνεται και περνά από δίκη. Οι πιθανότητες επιβίωσης και αθώωσης είναι απειροελάχιστες. Μέχρι τον Ιούνιο είχαν κατηγορηθεί πάνω από 100 άτομα και είχαν γεμίσει οι φυλακές, που δεν χωρούσαν άλλο κόσμο, και ήταν λοιπόν ώρα να επιβληθούν ποινές. Η πρώτη στην οποία εφαρμόστηκε ποινή η Bridget Bishop η οποία πέρασε πάλι από δίκη και της επιβλήθηκε η ποινή απαγχονισμού, οπότε και οδηγήθηκε στην πλαγιά του Gallows Hill όπου και την κρέμασαν. Ακολούθησε η Rebecca Nurse και 40 άλλες γυναίκες μέσα στις οποίες και η Sarah Good. Όταν ξαναπέρασαν από δίκη τις κατηγορούμενες μαζί και την Rebecca Nurse οι δικαστές δίστασαν να την καταδικάσουν μιας και μέχρι τώρα ήταν ένα αξιοσέβαστο άτομο της κοινωνίας, επενέβη όμως ένας ανελέητος δικαστής, ο William Stoughton και ζήτησε την επανεξέταση της υπόθεσης. Η δεύτερη απόφαση του δικαστηρίου έκρινε τη Rebecca Nurse ένοχη των κατηγοριών και την οδήγησε στις αγχόνη στις 19 Ιουλίου. Μετά το γεγονός αυτό πολλοί κατηγορούμενοι προτίμησαν να δηλώσουν ένοχοι για να σώσουν τις ζωές τους. Τον Αύγουστο πραγματοποιήθηκε μια τρίτη μεγάλη δίκη με έξι κατηγορούμενους οι οποίοι κρεμάστηκαν κι εκείνοι εκτός της Elisabeth Proctor η οποία ήταν έγκυος, κάτι το οποίο καθυστέρησε την εκτέλεσή της και εν τέλει της έσωσε την ζωή. Τον Σεπτέμβριο πραγματοποιήθηκαν άλλες 15 δίκες, και ήταν η τελευταία φορά που συνεδρίασε το δικαστήριο. Ανάμεσα σε αυτές ήταν κι εκείνες της Tituba, της Martha Cory και του 80χρονου άντρα της που κρεμάστηκαν τρεις μέρες αργότερα.

Κάποια στιγμή η κοινότητα άρχισε να αμφιβάλλει (καιρός ήταν) για τα γεγονότα που καταγγέλλουν τα κορίτσια, κι αυτό επειδή έκαναν το λάθος, (ήταν το μόνο σωστό που έκαναν) να καταγγείλουν και κάποιους από τους δικαστές πράγμα ανήκουστο εφόσον πιστευόταν ότι οι δικαστές προστατεύονταν από τον ίδιο τον Θεό! Έτσι, ο κυβερνήτης της περιοχής σταμάτησε την λειτουργία του δικαστηρίου που είχε συγκροτήσει και απάλλαξε τον φρικτό δικαστή Stoughton από τα καθήκοντά του, δίνοντας άφεση στους υπόλοιπους κατηγορουμένους. Τέλος στις 13 Ιανουαρίου του 1693 ο κυβερνήτης Phips έδωσε αμνηστία στους τελευταίους κατηγορουμένους που είχαν απομείνει.

Το κυνήγι των μαγισσών του Σάλεμ, και όχι μόνο του Σάλεμ αλλά πολλών περιοχών της Ευρώπης και άλλων Ηπείρων είναι το πιο σημαντικό παράδειγμα για το τι μπορεί να προκαλέσει ο θρησκευτικός φανατισμός, η έλλειψη γνώσης και οι  προκαταλήψεις. Κάθε πλάσμα στον πλανήτη πρέπει να είναι ελεύθερο, να έχει τα δικά του πιστεύω, τα δικά του ιδανικά και να είναι ο εαυτός του. Κανείς δεν έχει δικαίωμα, να ορίσει τον τρόπο ζωής σου και την μοίρα σου. Αυτό το φρικαλέο ανθρωποκυνηγητό στοίχισε τις ζωές πολλών αθώων ανθρώπων. Ας μην επιτρέψουμε ποτέ ξανά να συμβούν τέτοια περιστατικά. Το παρελθόν μας διδάσκει, κι εμείς πρέπει να είμαστε σε θέση να μάθουμε από αυτό…

Main Image Reference

Tags: Bridget Bishop , Elisabeth Proctor , Gallows Hill , Malleus Maleficarum , Martha Cory , Obeah , Rebecca Nurse , Sabbats , Sarah Good , Sarah Osborne , The Weird Side Daily , Tituba , William Stoughton , αγχόνη , αμνηστία , άντρας , απαγχονισμός , γεγονός , γεγονότα , γνώση , γριά , γυναίκα , δαίμονας , δαίμονες , δαιμονική κατάληψη , Δήμητρα Γεωργακοπούλου , διάβολος , δικαιοσύνη , δικαστές , δίκη , δολοφονία , έγκυος , έκδοση , εκκλησία , έκσταση , εκτέλεση , εξέταση , επιβίωση , Ευρώπη , ζωή , ΗΠΑ , θανατική καταδίκη , θανατική ποινή , θάνατος , θεός , θεραπεία , Θρησκεία , θυμός , ιερέας , ιστορία , ιστορικά γεγονότα , καταδίκη , καταδίωξη , κατάθεση , κατάληψη , κατάρα , κατάσταση , κελί , κελιά , κοινωνία , κοπέλα , κοπέλες , κορίτσια , κυβερνήτης , κυνηγητό , κυνήγι , λειτουργία , μαγεία , μαγική λατρεία , μάγισσα , μάγισσες , μανία , Μασαχουσέτη , Μέλλον , μίσος , μοίρα , Νέος Κόσμος , νόμος , ομολογία , πανικός , παρελθόν , πάστορας , περιοχή , πνεύμα , ποινές , ποινή , προσευχή , Σάλεμ , σατανάς , σκύλος , σπασμοί , στάχτες , στάχτη , συμφωνία , συμφωνία με τον Διάβολο , το γλυκό των μαγισσών , τρόμος , υπόθεση , φανατισμός , Φόβος , φυλακές , φυλακή , χωριό , ψύχωση

Δήμητρα Γεωργακοπούλου

Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 23, 2020

Σχόλια και απόψεις.

Η γνώμη σας είναι πάντα καλοδεχούμενη.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε για τα νέα μας πρώτοι, απευθείας από το email σας.